10 Silabus Public Training - Personal Effectiveness

Silabus Pelatihan / Silabus

Share on Social Networks

Share Link

Use permanent link to share in social media

Share with a friend

Please login to send this document by email!

Embed in your website

Select page to start with

Post comment with email address (confirmation of email is required in order to publish comment on website) or please login to post comment

1. PERSONAL EFFECTIVENESS PERSONAL EFFECTIVENESS 10 80. Effective Business Communication 81. Report Writing 82. Powerful Business Presentation (New Title) 83. Time Management 84. Stress Management (New) 85. Interpersonal Softskills

6. 84 E I STRESS MANAGEMENT Stress can be experienced by everyone, whether it is life stress or stress that resulted from working activities (work stress). Nowadays, whereas each individual must endure to face a tight day-to-day living competition and working activities in the office, hence stress experiences are increasing. If this stress condition is left unchecked and unmanaged, this condition will jeopardize not only physical health, but also mental health of the individual. In this program, the discussion will be focusing on how to manage stress in the work place. In the work place, stress can reduce the individual productivity level, which if it is no t being managed well, it will create negative impact to overall organization performance. Thus, it is very important to manage stress appropriately, being at organization level or at individual level. Having attended this program, the participants are expected to be able to: Problems To Be Addressed Objectives . . . . . . . Pengalaman stres dapat dialami oleh setiap orang, baik stres kehidupan secara umum ( life stress ) maupun stres yang diakibatkan oleh pekerjaan (work stress ). Pada masa sekarang di mana setiap individu harus bertahan menghadapi kerasnya persaingan kehidupan sehari-hari maupun tuntutan pekerjaan di kantor, pengalaman stres yang dirasakan bisa semakin meningkat. Apabila stres ini dibiarkan dan tidak dikelola dengan baik, maka akan dapat membahayakan tidak saja kesehatan fisik namun juga kesehatan mental setiap individu yang mengalaminya. Dalam pelatihan ini pembahasan difokuskan untuk memanajemeni stres di tempat kerja. Di tempat kerja, stres dapat menurunkan tingkat produktivitas individu, yang apabila dibiarkan tidak ditangani dengan baik akan dapat berpengaruh negatif terhadap kinerja organisasi secara keseluruhan. Oleh sebab itu sangat penting untuk dapat mengelola stres dengan baik, pada tingkat organisasional maupun pada tingkat individu. Menjelaskan pentingnya mengenali stres Menjelaskan definisi stres dan istilah lain yang ada di dalam konsep mengenai stres Menjelaskan konsep stres dalam berbagai pendekatan Menjelaskan faktor-faktor yang penting dalam proses stres, yaitu berupa: sumber penyebab stres, konsekuensi atau akibat dari pengalaman stres dan faktor yang memoderatori pengalaman stres Mengenali tingkat stres diri sendiri (pengisian kuesioner stres dan interpretasi hasil) Menjelaskan dan menerapkan teknik memanajemeni stres, salah satunya dengan latihan relaksasi Explain the importance to recognize the stress Explain the definition of ’stress’ and other terms that exist within the concept of stress Explain the concept of ’stress’, based on several approaches Explain important factors in stress process, being: causes of stress, consequences or impact of stress experiences and factors that act as moderators of stress experiences Recognize own stress level (fill-in stress questionnaire and result interpretation) Explain and implement the stress management techniques, one of it being relaxation exercise Menjawab Masalah Apa Manfaat Apa Yang Anda Peroleh Setelah selesai mengikuti program ini, peserta diharapkan mampu: . . . . . . Stress Management 143 Personal Effectiveness NEW

3. 140 Report Writing Personal Effectiveness E I IDR 5.200.000 81 REPORT WRITING One of communication tools in the organization is management report. All managers and staffs in the organization must be able to make a written report to their superiors, in order to support the superior with opinion in making decision. Having attended this program, the participants are expected to be able to: The basic principles of report writing. Techniques for writing better reports. Activities to practice writing various reports, such as occurrence, progress, field formal reports and also writing proposals. Bahasa Indonesia for report writing. Understand the principles of effective writing and efficient reports. Understand the pyramid method: a method for writing reports effectively. Problems To Be Addressed Objectives . . . . . . . . Subjects Covered Who Should Attend Salah satu bentuk komunikasi dalam organisasi adalah laporan manajemen. Seluruh manajer dan staf di dalam organisasi, harus mampu membuat laporan tertulis pada atasannya, untuk masukan dalam pengambilan keputusan manajemen. Azas dan prinsip penulisan laporan. Teknik penulisan laporan. Berbagai latihan singkat, seperti Laporan Perjalanan, Evaluasi, Usulan, dll. Bahasa Indonesia dalam penulisan laporan. Memahami prinsip penulisan laporan manajemen yang efektif dan efisien. Memahami dasar penulisan manajemen yaitu Metode Piramida. Menjawab Masalah Apa Manfaat Apa Yang Anda Peroleh . . . . . . . Apa Saja Yang Dibahas Siapa Yang Perlu Ikut Manajer atau staf yang harus menulis laporan kepada atasan (intern). Manajer atau staf yang harus menulis laporan untuk klien (extern). . . Managers who have to write reports to their superiors (internal) Managers and staff who have to write reports to clients (external)

4. 141 Powerful Business Presentation Skills Personal Effectiveness E I IDR 4.400.000 82 POWERFUL BUSINESS PRESENTATION SKILLS The quality of business presentation has a very important role in the success of a business. Great presenter can make the best from different kind of situation and audience. This training is for those who has to deliver various types of business presentation and in front of various audiences. Having attended this program, the participants are expected to be able to: Introduction to basics of presentation Types of audience behavior Steps on preparing a presentation Delivering presentation Handling problems in presentation Understand the basic of presentation style Understand how to handle different type of audience Understand the importance of good preparation for the presentation Understand how to deliver excellent presentation Problems To Be Addressed Objectives . . . . . . . . . Subjects Covered Who Should Attend Kualitas dari suatu presentasi bisnis memiliki peranan yang sangat penting dalam keberhasilan suatu usaha. Seorang presenter yang baik dapat memberi yang terbaik dalam berbagai macam situasi dan berbagai tipe peserta yang berlainan. Pelatihan ini akan bermanfaat bagi mereka yang ingin memberikan presentasi bisnis yang baik dalam berbagai macam kondisi dan tipe peserta. Perkenalan pada dasar-dasar presentasi Tipe-tipe peserta Langkah-langkah persiapan sebelum memulai presentasi Membawakan presentasi Mengatasi berbagai kendala saat presentasi Memahami dasar dari tipe presentasi Memahami bagaimana dapat mengatasi berbagai macam tipe peserta Memahami pentingnya persiapan yang baik dalam presentasi Memahami bagaimana membawakan presentasi yang baik Menjawab Masalah Apa . . . . . . . . . Apa Saja Yang Dibahas Siapa Yang Perlu Ikut Manfaat Apa Yang Anda Peroleh Setelah selesai mengikuti program ini, peserta diharapkan mampu: Manager, Supervisor and Staff who are responsible for conducting business presentation Manager, Supervisor and Staff who want to improve their business presentation skills . . Manajer, Supervisor dan Staf yang bertanggung jawab dalam memberikan presentasi bisnis Manajer, Supervisor dan Staf yang ingin mempertajam keterampilan presentasi bisnisnya . . NEW

8. 85 E I IDR 4.100.000 INTERPERSONAL SOFTSKILLS There is a saying, ‘people get hired for aptitude and get fired for attitude’ . Staff was recruited for intelligence, knowledge and expertise, but later on, staff was released due to attitude and behaviour. Many staff are released from their job, they are unable to show their job performance and hence, they had not have an opportunity to be promoted, due to lack of soft skills, especially their inability to interact and to cooperate with other Skill of interaction with others is a key success for staff, manager and individual professional at any industry. Individual that has acquired soft skills will be able to build trust, relation, cooperation, networking, negotiation and sell products/services and to create customer satisfaction. Soft skills are not only useful in job activities, but they support career and develop a quality personal relationship with others. Having attended this training, it is expected that the participants will be able to: Communication activities to build relationship and to broaden the networking. Develop and deliver presentation. Negotiate effectively. Develop selling skills. Problems To Be Addressed Objectives . . . . . . . . Subjects Covered Who Should Attend Ada pepatah ‘people get hired for aptitude and get fired for attitude’ . Karyawan direkrut karena kepintaran, pengetahuan dan keahlian namun dipecat karena sikap dan perilakunya . Banyak orang yang dikeluarkan dari pekerjaannya, sulit menunjukkan prestasi kerja dan tidak memperoleh kesempatan dipromosikan karena kurangnya soft skills, terutama ketidakmampuan untuk berinteraksi dan bekerjasama dengan orang lain. Keterampilan berinteraksi dengan orang lain menjadi kunci sukses bagi para karyawan, manajer dan profesional dalam bidang apapun. Individu yang memiliki keahlian soft skills akan mampu membangun keper - cayaan, hubungan, bekerja sama, networking, bernego - siasi dan menjual produk/ jasa mereka serta menciptakan kepuasan pelanggan. Keterampilan soft skills bermanfaat bukan hanya dalam pekerjaan, namun juga untuk menunjang karir dan membangun hubungan pribadi yang berkualitas dengan orang lain. Berkomunikasi untuk membangun hubungan dan mengembangkan jejaring. Menyusun materi dan menyampaikan presentasi. Melakukan negosiasi yang efektif. Mengembangkan keterampilan menjual. Mampu berkomunikasi dan membangun hubungan dengan siapa saja yang dikehendaki. Mampu menyampaikan presentasi dengan percaya diri. Mampu memenangkan negosiasi. Mampu meningkatkan penjualan produk/ jasa. Communicate and build relation with anyone whom they choose to. Deliver presentation in self-confidence. Succeed in negotiation. Increase the sales of products/services. Menjawab Masalah Apa . . . . Apa Saja Yang Dibahas Siapa Yang Perlu Ikut Manfaat Apa Yang Anda Peroleh Setelah selesai mengikuti program ini, peserta diharapkan: . . . . Managers. Businessman/Business owners . Self-employed, independent professional. Staff who would like to optimize his/her own potential and to succeed when relates with others. . . . . Para manajer. Pengusaha. Profesional mandiri. Staf yang ingin mengoptimalkan potensi dirinya dan menang dalam berhubungan dengan orang lain. . . . . 145 Interpersonal Softskills Personal Effectiveness

2. Effective Business Communication 139 Personal Effectiveness 80 E I IDR 4.400.000 EFFECTIVE BUSINESS COMMUNICATION Communication in the workplace is like blood flow in a human body. When communication do not run smoothly, the business is disrupted. Without effective communication , you will lose opportunities and make your employees and customers frustrated. Although not all of us were born as a good communi cator , fortunately, communication skill could be improved through learning. Ideally, all of the employees have the skill in communicating effectively. With their communicatio n skill, employees will be able to work with others (includes their colleagues, boss, staffs, suppliers, and customers) harmoniously. Effective communication skill, in turn, influences business performance. Having attended this training, it is expected that the participants will be able to: The importance of effective communications in a company Communication styles Communication types Communication Improvement Methode Active Listening Skill Presentation Technique Problems To Be Addressed Objectives . . . . . . . . . . . . . Subjects Covered Who Should Attend Komunikasi di tempat kerja seperti aliran darah pada tubuh manusia. Ketika komunikasi tidak berjalan dengan baik, maka proses bisnis akan terganggu. Tanpa komunikasi yang efektif, Anda dapat kehilangan kesempatan bisnis serta membuat karyawan dan pelanggan Anda frustasi. Masalahnya adalah tidak semua orang terlahir sebagai komunikator yang baik. Namun, kemampuan berkomunikasi dapat ditingkatkan melalui pembelajaran . Idealnya, semua karyawan harus memiliki kemampuan berkomunikasi secara efekti f. Dengan kemampuan tersebut, mereka dapat bekerja secara harmonis dengan orang lain, baik rekan kerja, atasan, bawahan, pemasok maupun pelanggan. Pada gilirannnya kemampuan berkomunikas i secara efektif ini berdampak pada kinerja bisnis. Pentingnya komunikasi yang efektif dalam perusahaan Berbagai gaya komunikasi Berbagai jenis komunikasi Metode meningkatkan keterampilan komunikasi Keterampilan mendengarkan aktif Teknik Presentasi Memahami pentingnya komunikasi yang efektif Memahami berbagai gaya komunikasi Memahami pentingnya komunikasi non-verbal Mampu menjadi pendengar yang aktif Memahami cara bernegosiasi Memahami cara mempengaruhi orang lain. Menjalankan presentasi secara baik Understand the importance of effective communication in workplace Understand various of communication style Understand the importance of nonverbal communication Be an active listener Understand negotiation technique Understand how to influence other people. Deliver effective presentationy Menjawab Masalah Apa . . . . . . Apa Saja Yang Dibahas Siapa Yang Perlu Ikut Manajer, supervisor, maupun staf yang perlu mening - katkan keterampilan komunikasi Managers, supervisors and staffs who need to improve their communication skill Manfaat Apa Yang Anda Peroleh Setelah selesai mengikuti program ini, peserta diharapkan: . . . . . . .

7. 144 Stress Management Personal Effectiveness 84 E I IDR 4.100.000 STRESS MANAGEMENT Why is it important to recognize stress? Definition of ’stress’ and other relevant terms within the concept of ’stress’ Concept of ’stress’ Subjects Covered Who Should Attend All employees in the organization (managerial or non-managerial) . . . Important factors in stress process, according to concept: ’Stress as a transaction’ . Recognize own-individual stress level (fill-in stress questionnaire and result interpretation) Techniques to manage ’stress’ Relaxation exercise . . . Stress as a respond Stress as a stimuli Stress as an interaction Stress as a transaction - - - - Sources that caused ’stress experiences’ or stressor or sources of strain Result that caused by stress experiences (conse - quences of strain) Factors that act as moderators of stressor-strain relationship) - - - . Mengapa penting mengenali stres? Definisi stres dan istilah-itilah lain yang relevan dalam konsep mengenai stres Konsep mengenai stres: . . . Stres sebagai suatu respon Stres sebagai suatu stimulus Stres sebagai suatu interaksi Stres sebagai suatu transaksi - - - - Faktor-faktor yang penting dalam proses stres menurut konsep: ’Stres sebagai suatu transaksi’ . Mengenali tingkat stres diri sendiri (pengisian formulir dan interpretasi hasil) Teknik memanajemeni stres Latihan relaksasi . . . Sumber-sumber yang menyebabkan pengalaman stres atau pencetus stres ( stressor atau sources of strain ) Akibat yang ditimbulkan oleh pengalaman stres ( consequences of strain ) Faktor yang memoderatori hubungan antara pencetus stres dengan pengalaman stres ( moderators of stressor-strain relationship ) - - - Apa Saja Yang Dibahas Siapa Yang Perlu Ikut Semua karyawan dalam organisasi (manajerial maupun non manajerial) . NEW

5. E I IDR 4.200.000 83 TIME MANAGEMENT How to utilize our time to be more meaningful not just efficient and effective in accordance to business orientation. Having attended this program, the participants are expected to be able to: Relationship between productivity, decision making, stress management, and getting organized in works. Personal Mission and Vision. Personal Scorecard. Weekly Schedule. Time saving technique. Understand the relationship of time management, productivity, decision making, stress and getting organized Develop Personal Mission and Vision Develop Personal Scorecard Develop Weekly Schedul. Problems To Be Addressed Objectives . . . . . . . Subjects Covered Who Should Attend Bagaimana menggunakan waktu agar hidup lebih bermakna. Tidak sekedar efisien dan efektif saja. Keterkaitan antara time management dengan productivity, decision making , stress , dan getting organized di tempat kerja Personal mission and vision Personal scorecard Teknik penjadwalan Teknik penghematan waktu Memahami kaitan antara time management, productivity, decision making, stress, dan Getting Organized. Menetapkan Personal Mission and Vision secara benar . Menyusun Personal Scorecard. Menyusun jadwal kegiatan mingguan Menjawab Masalah Apa . . . . . . . . . Apa Saja Yang Dibahas Siapa Yang Perlu Ikut Semua level manajemen yang tertarik untuk mengelola waktu dengan lebih baik. Every level in management position that interested in better time management. Manfaat Apa Yang Anda Peroleh Setelah selesai mengikuti program ini, peserta diharapkan: . . 142 Report Writing Personal Effectiveness

Dilihat

  • 283 Total Views
  • 184 Website Views
  • 99 Embeded Views

Tindakan

  • 0 Social Shares
  • 0 Likes
  • 0 Dislikes
  • 0 Comments

Share count

  • 0 Facebook
  • 0 Twitter
  • 0 LinkedIn
  • 0 Google+

Embeds 3

  • 9 www.ppm-manajemen.ac.id
  • 13 ppm-manajemen.ac.id
  • 2 103.53.193.164:8080